Hoe werkt een laadkabel

Elektrische voertuigen, zoals auto’s maar ook fietsen, scooters boten en zelfs scootmobiels zijn voorzien van lithium-ion accu’s. Om het voertuig hierop te laten rijden moet deze, vanzelfsprekend, opgeladen worden zodat het voertuig deze stroom kan gebruiken. Dat opladen is echter niet zo eenvoudig als het lijkt. Je kunt voor het laden van elektrische auto’s namelijk niet altijd dezelfde laadkabel gebruiken. Je hebt veel verschillende soorten laadkabels met verschillende eigenschappen.
Laadkabels hebben drie eigenschappen waarvan er twee het belangrijkst zijn;
- Laadkabels hebben een aansluiting die in het contact van de auto geplaatst moeten worden
- Laadkabels vervoeren een hoeveelheid stroom
- Laadkabels hebben een bepaalde lengte
Op deze drie punten kunnen laadkabels dus van elkaar verschillen.
Een Type 1, Type 2 of toch Type 3 aansluiting?
Wanneer je het hebt over de aansluiting die in het contact van de auto, én in het contact van de laadpaal geplaatst moet worden om het voertuig op te kunnen laden, zijn er verschillende soorten aansluitingen; Type 1, Type 2 en Type 3. Dat laatste type, de laadkabel type 3, die zie je in Nederland en Europa bijna niet voorkomen. De belangrijkste zijn dus laadkabel type 1 en laadkabel type 2. Een kabel heeft echter twee uiteinden met 2 aansluitingen. Welk type aansluiting moet jij hebben? Om daar antwoord op te krijgen moet je het type van het contact in je auto weten, zodat je weet welk type aansluiting daarop past. Dat is de ene kant van de kabel.
De andere kant van de kabel gaat in een laadpaal, welke het stroom levert waar het voertuig op kan rijden. In Nederland zijn de publieke laadpalen bijna allemaal voorzien van een contact waar een Type 2 aansluiting in past. Wanneer je een auto hebt met een Type 2 contact, heb je dus een kabel van Type 2 – Type 2 nodig.
Hoeveel stroom moet mijn kabel vervoeren?
Om te weten hoeveel stroom jouw kabel moet kunnen vervoeren om de auto zo snel mogelijk op te laden, moet je weten wat het laadvermogen van jouw auto is. Bij een Tesla ligt dit laadvermogen natuurlijk hoog, omdat deze volledig elektrisch rijdt. Bij een hybride auto, die dus maar voor de helft elektrisch rijdt, ligt dit vermogen lager. Hieronder een overzicht van de beschikbare laadkabels per type aansluiting.
Type 1 kabels:
- 1 fase – 16 Amperè
- 1 fase – 32 Amperè
Type 2 kabels:
- 1 fase – 16A
- 1 fase – 32 Amperè
- 3 fasen – 16 Amperè
- 3 fasen – 32 Amperè
De 3-fasen kabels zijn de kabels die de grootste hoeveelheid stroom vervoeren. Je moet er bij het kiezen van de juiste kabel dus achter komen wat het laadvermogen van jouw auto is om erachter te kunnen komen welk niveau jij nodig hebt. Je begint bij het vaststellen van het type aansluiting, zodat je daarna uit het juiste niveau kunt kiezen.
De lengte van de kabel
Bij het bepalen van de juiste lengte van de kabel gaat het puur om hoe ver jouw auto van de aangesloten laadpaal zal staan. Wanneer de auto op de oprit staat en de laadpaal aan het huis zit moet je een grotere afstand overbruggen met de kabel. Staat de auto dichterbij de paal, kun je ook prijstechnisch beter voor een kortere kabel kiezen.Bron: https://www.cablesoolutions.shop/nl/